Την αρχή της ολοκλήρωσης του αυτοκινητόδρομου Ε65 σήμανε η υπογραφή της σύμβασης κατασκευής του βόρειου τμήματος του αυτοκινητόδρομου Ε65, Τρίκαλα – Εγνατία πριν λίγο στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Τη σύμβαση υπέγραψαν ο υπουργός, Κώστας Καραμανλής και ο διευθύνων σύμβουλος της Κεντρικής Οδού, Ροδιανός Αντωνακόπουλος παρουσία του διευθύνοντος συμβούλου της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργου Περιστέρη.
Το βόρειο τμήμα του άξονα θα έχει μήκος 70,5 χιλιομέτρων και προϋπολογισμό 442 εκατ. ευρώ, ενώ όπως επεσήμανε ο κ. Καραμανλής η κατασκευή ξεκινάει μέσα στο 2021 και ο χρόνος υλοποίησης του έργου είναι τρία χρόνια, ενώ χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Η σύμβαση, η οποία υπεγράφη σήμερα θα κυρωθεί στη συνέχεια από τη Βουλή ώστε να ξεκινήσει η κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου. Σύμφωνα μάλιστα με τις σχετικές μελέτες, κατά τη φάση κατασκευής η απασχόληση θα τονωθεί με περισσότερες από 1.000 θέσεις εργασίας, ενώ το έργο θα συνεισφέρει περίπου 0,5% στο ΑΕΠ της χώρας.
Το βόρειο τμήμα του θα τον συμπληρώσει τον Ε65, καθώς μέχρι τώρα υπήρξε ουσιαστικά ένας «τυφλός» αυτοκινητόδρομος δεδομένου ότι σε πρώτη φάση και εξαιτίας της οικονομικής κρίσης είχε υλοποιηθεί το ενδιάμεσο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου (Ξυνιάδα – Τρίκαλα) μήκους 77,5 χλμ, το οποίο δόθηκε σε κυκλοφορία το 2017, ενώ υπό κατασκευή είναι το Νότιο τμήμα (Λαμία – Ξυνιάδα) μήκους 32,5 χλμ, το οποίο ξεκίνησε τον Δεκέμβριο 2018. Εως τώρα η πρόοδος των εργασιών βρίσκεται στο 72% του έργου και μάλιστα τις επόμενες ημέρες θα δοθούν σε κυκλοφορία τα πρώτα 14 χιλιόμετρα. Το κόστος του Νοτίου Τμήματος είναι 300 εκατομμύρια ευρώ και χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ 2014-2020.
Τεχνική περιγραφή του βόρειου τμήματος
Η χάραξη του έργου είναι από τον Α/Κ Τρικάλων έως την Εγνατία Οδό, συμβολή 15 χλμ. δυτικά των Γρεβενών.
Σήμερα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι περιβαλλοντικές μελέτες του τμήματος, ενώ ειδικότερα από το 111ο χλμ. έως και το 136ο χλμ. έχουν υλοποιηθεί οι τεχνικές μελέτες έχουν ολοκληρωθεί απαλλοτριώσεις, οι μετακινήσεις δικτυών και οι αρχαιολογικές έρευνες.
Η γενική κατασκευαστική πρόοδος, πριν την αναβολή των εργασιών, βρισκόταν στο 7%, ενώ για το τμήμα από Τρίκαλα έως Καλαμπάκα αυτό το ποσοστό ανέρχεται σε 25%. Έχουν ήδη κατασκευαστεί αντιπλημμυρικά, δίκτυο ομβρίων, χωματουργικά και μικρά τεχνικά έργα.
Η νέα χάραξη από το 136ο χλμ. έως το τέλος του έργου σε χαμηλότερο υψόμετρο από την αρχικά προβλεπόμενη (από τα 950 μέτρα στα 650 μέτρα), με μικρότερο μήκους υπόγειων έργων και 11,7 χλμ. επιπλέον ανοικτού έργου, ευνοεί τις συνθήκες ασφάλειας και λειτουργίας του Έργου, μειώνοντας το κόστος κατασκευής και βελτιώνοντας επίσης το περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Συνολικό μήκος: 70,5 χλμ.
2 Σήραγγες (στο 137ο χλμ & στο 176ο χλμ.)
20 Γέφυρες
11 Άνω & 48 Κάτω Διαβάσεις
3 αμφίπλευροι Χώροι Στάθμευσης & Ανάπαυσης (Parking & WC)
89 Κιβωτοειδείς Οχετοί και Διαβάσεις Πανίδας
6 Ανισόπεδοι Κόμβοι (Βασιλικής, Καλαμπάκας, Γρεβενών, Οξύνειας, Αγιόφυλλου-Καρπερού και Εγνατίας)
2 Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (Ράξα Τρικάλων, Αγιόφυλλο - Καρπερό)
1 Μετωπικός Σταθμός Διοδίων (Οξύνεια) και 3 Πλευρικοί Σταθμοί Διοδίων (Α/Κ Τρικάλων, Α/Κ Καλαμπάκας, Α/Κ Αγιοφύλλου – Καρπερού)
2 Κέντρα Ελέγχου & Συντήρησης (Τρικάλων, Αγιόφυλλου – Καρπερού)
1 Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας & 1 Κέντρο Ελέγχου Σηράγγων
1 Κτήριο Τροχαίας
Η διάρκεια των αποστάσεων μετά την ολοκλήρωση του Ε65
Λαμία – Εγνατία Οδός |
01:45’ (από 03:15’ σήμερα) |
Αθήνα – Γρεβενά |
04:00 |
Αθήνα – Μέτσοβο |
04:00 |
Αθήνα – Καστοριά |
04:35’ |
Αθήνα – Κοζάνη |
04:30’ |
Αθήνα – Καρπενήσι |
03:00 |
Αθήνα – Τρίκαλα |
<03:00 |
Αθήνα – Καρδίτσα |
02:35’ |
ΣΥΡΙΖΑ: «Με καθυστέρηση δύο ετών και “καπέλο” 38 εκατ. ευρώ η υπογραφή της σύμβασης για το βόρειο τμήμα του Ε65»
Βαρύτατες ευθύνες για την καθυστερηση υλοποίησης του Ε65 και για το «σπάσιμό» του σε τρία τμήματα καταλογίζουν στη ΝΔ οι τομεάρχες Υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Παππάς και Χρήστος Γιαννούλης και ο τέως υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης καλώντας την κυβέρνηση να «αφήσει τις φιέστες και να επιστρέψει στο σχεδιασμό του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία για την ολοκλήρωση των μεγάλων υποδομών».
Σε κοινή τους δήλωση αμέσως μετά την υπογραφή της σύμβασης, σημειώνουν πως «η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία είχε καταθέσει πλήρη φάκελο για την έγκριση του έργου από την Ε.Ε. ήδη από τον Ιανουάριο του 2019. Πέρασαν, όμως, 20 μήνες μετά τις εκλογές για να πάρει η Ν.Δ. την πολυπόθητη έγκριση. Επίσης είχε αποσπάσει δέσμευση του παραχωρησιούχου για παραίτησή του από τις δαπάνες λειτουργίας των 38 εκατ. ευρώ για το βόρειο τμήμα του Ε65, κόστος που είχαμε αποτρέψει για το νότιο τμήμα, το οποίο υλοποιείται από τις αρχές του 2019».
Οι βουλευτές επισημαινουν ότι η ΝΔ «αποτελεί διαχρονικά την παράταξη των ημιτελών και προβληματικών έργων, των τεράστιων αποζημιώσεων και των αντιαναπτυξιακών και αντικοινωνικών πολιτικών. Το 2015 παρέδωσε ναρκοθετημένα όλα τα μεγάλα έργα υποδομής που είτε ολοκληρώθηκαν είτε μπήκαν σε τροχιά υλοποίησης την περίοδο 2015-2019, ενώ σήμερα βρίσκονται και πάλι στον αέρα».