Konstantopoulos IIΤεράστιες, άδικες  και εξοντωτικές αυξήσεις στα ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού που φθάνουν το 191,2 %  επέβαλε η δημοτική αρχή κατά την χθεσινή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου.

Συγκεκριμένα με χθεσινή απόφαση του δημοτικού συμβουλίου εγκρίθηκαν οι παρακάτω αυξήσεις στα ανταποδοτικά τέλη ηλεκτροφωτισμού και καθαριότητας:

- Δημοτική Ενότητα (Δ.Ε)  Σερβίων: 

  • Οικιακή χρέωση        Από  0,8 €/τ.μ     σε   1,44 €/τ.μ  αύξηση   80%
  • Εμπορική χρέωση               0,8   «          «   1,44  «        «            80%     

- Δ.Ε. Βελβεντού                              

  • Οικιακή                       «      1,1   «          «    1,1    «        «            0%
  • Εμπορική                     «     1,21  «         «    1,21  «        «            0%

- Δ.Ε. Καμβουνίων         

  •  Οικιακή                       «     0,75  «         «    1,3    «        «           73,33%
  •  Εμπορική                    «     0,94  «         «    1,3    «        «           38,29 %

- Δ.Ε. Λιβαδερού   

  •  Οικιακή                       «    0,35   «         «    1,02  «        «          191,42%
  •  Εμπορική                    «    0,38   «          «   1,02  «        «          168,42 %

Με την απόφαση αυτή οι κάτοικοι του Φρουρίου θα πληρώνουν 1,3 €/τ.μ, όταν οι ανταποδοτικές υπηρεσίες είναι σχεδόν μηδενικές, ενώ αντίστοιχα οι κάτοικοι των Σερβίων 1,44 €/τ.μ και του Βελβεντού 1,10 €/τ.μ.

Είναι προφανές ότι δημιουργούνται κατάφορες κοινωνικές αδικίες σε βάρος των μικρών και απομακρυσμένων οικισμών (Φρούριο, Μικρόβαλτο κ.λ.π., Πολύφυτο, Παλαιογράτσανο, Καταφύγι) υπέρ των αστικών κέντρων (Σέρβια, Βελβεντό).

 Η απόφαση αυτή πέραν του ότι εισηγείται υπέρογκες, άδικες  και εξοντωτικές αυξήσεις, στερείται κάθε νομιμοποίησης, αφού από καμιά οικονομική μελέτη δεν εξασφαλίζεται η ανταποδοτικότητα των υπηρεσιών ηλεκτροφωτισμού, δεδομένου ότισύμφωνα με τα στοιχεία που μας έχει προσκομίσει η δημοτική αρχή, τα ετήσια συνολικά έξοδα των υπηρεσιών ηλεκτροφωτισμού και καθαριότητας ανέρχονται στο ύψος των 953.256,76 ευρώ, ενώ τα  ετήσια συνολικά έσοδα μετά τις αυξήσεις θα ανέλθουν στο ύψος των 1.047.973,04 ευρώ.

Επομένως με βάση τα παραπάνω δεν προκύπτει ανταποδοτικότητα των υπηρεσιών, υποκρύπτει έμμεση φορολογία και άρα η απόφαση στερείται κάθε νομιμότητας.

Είναι προφανές, η δημοτική αρχή αυτοσχεδιάζει υποβάλλοντας προτάσεις που στερούνται κάθε οικονομικής και πολιτικής τεκμηρίωσης αλλά και νομιμότητας, προκειμένου να υφαρπάξει την ψήφο των δημοτικών συμβούλων.

Κατά την τοποθέτησή μας στο δημοτικό συμβούλιο παρουσιάσαμε τα διαθέσιμα στοιχεία με βάση τα οποία συντάξαμε μια συνολική μελέτη για όλα τα ανταποδοτικά τέλη (καθαριότητας-ηλεκτροφωτισμού, ύδρευσης-αποχέτευσης), καθώς επίσης και τα συμπεράσματα - προτάσεις και τις ενέργειες, στις οποίες πρέπει να προχωρήσει η δημοτική αρχή προκειμένου ο δήμος να βγει από το αδιέξοδο.

Είναι προφανές ότι οι υπολογισμοί μας δεν έλαβαν υπόψη το χρέος που έχει δημιουργηθεί προς την ΔΕΗ και την ΔΙΑΔΥΜΑ για το οποίο η δημοτική αρχή πρέπει να βρει άλλους τρόπους για την εξόφλησή του ( επιχορήγηση από το Υπ. Εσωτερικών), όπως επανειλημμένα έχουμε εισηγηθεί.

Δεν μπορούμε να μετακυλύουμε στις πλάτες των πολιτών το κόστος από τις παραλείψεις και την αδράνεια της δημοτικής αρχής.

Κατά την διάρκεια της εισήγησής μας στο δημοτικό συμβούλιο είχαμε την ευκαιρία να αποδείξουμε ότι το πρόβλημα της γιγάντωσης του χρέους προς την ΔΕΗ, προέρχεται κυρίως από την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας για τα αντλιοστάσια της ύδρευσης.

Για παράδειγμα, από το σύνολο των χρεώσεων της ΔΕΗ για την περίοδο 2013-2017, ύψους 3,251 εκ.ευρώ για την Δ.Ε. Σερβίων, μόνο το 31,98 % (1,039 εκ. ) αντιστοιχεί σε δαπάνες καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού, το υπόλοιπο 68,02 % (2,211 εκ.)  αντιστοιχεί σε δαπάνες ύδρευσης και αποχέτευσης.

Το πρόβλημα αυτό δεν θα υπήρχε αν η δημοτική αρχή είχε φροντίσει να βεβαιώσει και να εισπράξει τα έσοδα από τα τέλη ύδρευσης και αποχέτευσης για τα έτη 2015, 2016 και 2017 συνολικού ύψους 2,22 εκ. ευρώ.

Με την σημερινή απόφαση του δημοτικού συμβουλίου μεταφέρεται το έλλειμμα από τα ανταποδοτικά τέλη ύδρευσης-αποχέτευσης, στα ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού.

Με άλλα λόγια η δημοτική αρχή εξ αιτίας της ανικανότητάς της να εισπράξει τα έσοδα από την ύδρευση-αποχέτευση, μετατοπίζει την ευθύνη των εσόδων στην ΔΕΗ που εισπράττει τα έσοδα καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού.

Συμπεράσματα-Προτεινόμενες ενέργειες

1. Από την αξιοποίηση των διαθέσιμων στοιχείων και τους υπολογισμούς μας προέκυψε ότι τα ανταποδοτικά τέλη ηλεκτροφωτισμού και καθαριότητας για την Δ.Ε Βελβεντού είναι απολύτως ισοσκελισμένα και προφανώς δεν υπάρχει κανένα πλεόνασμα. Οι κάτοικοι της Δ.Ε Βελβεντού πλήρωναν αυτά που τους αναλογούσαν.  Επομένως  τα ανταποδοτικά τέλη για την Δ.Ε. Βελβεντού πρέπει να παραμείνουν ως έχουν.

2. Η δημοτική αρχή πρέπει να αυξήσει τα έσοδα ηλεκτροφωτισμού και καθαριότητας, ελέγχοντας τα δηλωθέντα τ.μ για όλες τις οικίες και τα καταστήματα του δήμου, διευρύνοντας έτσι την εισπρακτική του βάση.

Η διασταύρωση στοιχείων μπορεί να διευκολυνθεί μέσω του κτηματολογίου που μόλις πρόσφατα καταρτίστηκε στον δήμο μας.

Και μόνο η διεύρυνση της εισπρακτικής βάσης του δήμου με τον έλεγχο των εμβαδών είναι ικανή να ισοσκελίσει τα ανταποδοτικά τέλη ηλεκτροφωτισμού και καθαριότητας.

3. Η δημοτική αρχή πρέπει να προβεί άμεσα στις παρακάτω ενέργειες για την μείωση των εξόδων ηλεκτροφωτισμού και καθαριότητας:

  • Εκκαθάριση μητρώου παροχών. Εκτιμάται ότι το ετήσιο συνολικό όφελος που μπορεί να φθάσει τις 50.000 ευρώ.
  •  Μείωση της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας για φωτισμό, με τον περιορισμό της νυχτερινής περιόδου φωτισμού, αντικατάσταση λαμπτήρων φωτισμού κλπ.
  • Μείωση της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας για θέρμανση και ψύξη.
  • Έλεγχος του συνολικού βάρους που διακινείται από την ΔΙΑΔΥΜΑ Α.Ε. Εκτιμάται ότι μπορεί να επιτευχθεί οικονομία συνολικού ύψους πάνω από 30% ετησίως, περίπου 50.000 ευρώ.

4. Ομοίως να προβεί στις κατάλληλες ενέργειες για περιορισμό της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας για ύδρευση, μέσω του ελέγχου των παράνομων συνδέσεων και της κλοπής ύδατος, καθώς επίσης και της σπατάλης νερού που παρατηρείται ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες.

5. Η δημοτική αρχή  να έλθει σε άμεση συνεννόηση με το Υπ. Εσωτερικών για την επιχορήγηση εξόφλησης ληξιπρόθεσμων οφειλών, συμπεριλαμβανομένων των χρεών προς ΔΕΗ και ΔΙΑΔΥΜΑ. Το σύνολο της επιχορήγησης μπορεί να φθάσει και τα 3,0 εκ .ευρώ.

6. Να ολοκληρώσει εντός του 2018 την βεβαίωση των τελών ύδρευσης και αποχέτευσης για τα έτη 2015-2017 ύψους 2,250 εκ. ευρώ. Η ενέργεια αυτή μπορεί να φέρει στα ταμεία του δήμου έσοδα της τάξης του 1,5 εκ. ευρώ.

7. Να εισπράξει μέρος των οφειλών των πολιτών προς τον δήμο, που μπορεί να φέρει έσοδα της τάξης των 500-700 χιλ ευρώ.

Οι αυξήσεις πρέπει να είναι η τελευταία ενέργεια στην προσπάθεια της ισοσκέλισης των ανταποδοτικών τελών. Χωρίς τις ενέργειες που προτάθηκαν είναι σαν να επιβραβεύουμε τους κακοπληρωτές, τους φοροφυγάδες, τους κλέφτες και να τιμωρούμε τους συνεπείς πολίτες.

Για λόγους λοιπόν ισονομίας και κοινωνικής δικαιοσύνης πρέπει να εξαντλήσουμε κάθε προσπάθεια αύξησης των εσόδων και την αντίστοιχη μείωση των δαπανών των ανταποδοτικών τελών, με τους τρόπους που προτείναμε.

Έτσι μόνο θα καταστούμε αξιόπιστοι απέναντι στους πολίτες.

Θα μπορούσαμε να συμφωνήσουμε σε έναν εξορθολογισμό των τιμολογίων των ανταποδοτικών τελών, υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρξει κοινωνική δικαιοσύνη και  θα έχουν γίνει οι ενέργειες που επανειλημμένα προτείναμε για την περιστολή των δαπανών και την αύξηση των εσόδων μέσω διεύρυνσης της εισπρακτικής βάσης.

Σήμερα όμως δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε σε μια πρόταση που εξοντώνει τους πολίτες, ιδιαίτερα στην παρούσα οικονομική συγκυρία.

Δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε σε μια πρόταση για αυξήσεις χωρίς να έχουμε εξαντλήσει κάθε δυνατότητα για νοικοκύρεμα του σπιτιού μας, χωρίς να εξαντλήσουμε κάθε δυνατότητα να περιορίσουμε τα έξοδα.

Konstantopoulos II