Απολογισμός διετίας 2011-2012 δήμου Σερβίων-Βελβεντού

Εισήγηση δημάρχου
 .

Συγκεντρωθήκαμε σήμερα στο ανακαινισμένο Δημαρχείο, σε μια κορυφαία διαδικασία άμεσης ενημέρωσης των πολιτών από την Δημοτική Αρχή, ταυτόχρονα όμως και σε μια διαδικασία ελέγχου των πολιτών προς τη Δημοτική Αρχή.

Η Δημοτική Αρχή πιστεύει ακράδαντα ότι η ενημέρωση των πολιτών είναι  υποχρέωση, ταυτόχρονα όμως και η πεμπτουσία της λειτουργίας της Δημοκρατίας.

 Ο ενημερωμένος πολίτης καθίσταται ενεργός πολίτης, συμμετοχικός, στοιχεία που ιδιαίτερα στους δύσκολους καιρούς που περνάμε είναι άκρως απαραίτητα για τη λειτουργία της κοινωνίας και της Δημοκρατίας.

 Η σημερινή συμμετοχή των πολιτών μας δίνει θάρρος και κουράγιο για να συνεχίσουμε στην κατεύθυνση αυτή. Θέλουμε τον έλεγχο, την κριτική σας, θα επιθυμούσαμε να είναι καλοπροαίρετη, όμως και η κακοπροαίρετη κριτική αξιολογείται για να εξαχθούν τα σωστά συμπεράσματα. Δεν ισχυριζόμαστε ότι τα κάναμε όλα σωστά. Κάναμε και λάθη (άλλωστε μόνο όποιος δεν ενεργεί δεν κάνει λάθη), όμως θέλουμε να πιστεύουμε ότι περιορίσαμε στο μέτρο του δυνατού τα λάθη μας και να επιτύχουμε ένα θετικό αποτέλεσμα.

 Τα αποτελέσματα που σε λίγο θα δείτε, είναι αποτελέσματα σκληρής και επίπονης δουλειάς, τόσο από εμένα, όσο και από τους συνεργάτες μου, Αντιδημάρχους, Προέδρους Δημοτικού Συμβουλίου, Προέδρους ΝΠΔΔ και επιχειρήσεων του Δήμου, αλλά και σκληρής και επίπονης δουλειάς του προσωπικού του Δήμου, το οποίο με την ευκαιρία αυτή θα ήθελα και δημοσίως να ευχαριστήσω.

 Τα όποια θετικά αποτελέσματα είναι απόρροια της συλλογικής και ομαδικής προσπάθειας όλων μας.

 Αγαπητοί συμπολίτες

 Παραλάβαμε το Δήμο που μόλις δημιουργούνταν λόγω εφαρμογής του Καλλικράτη.

Έτσι κι αλλιώς κάθε νέα διοικητική μεταρρύθμιση, δημιουργεί προβλήματα ακόμα και σε οργανωμένους Δήμους. Εμείς είχαμε να αντιμετωπίσουμε τη συνένωση τριών Δήμων και μιας Κοινότητας με υπηρεσίες οργανωμένες σε εμβρυακή μορφή.

 Από τις τέσσερις Δημοτικές Ενότητες (Σέρβια, Βελβεντό, Καμβούνια, Λιβαδερό), μόνο στο Δήμο Σερβίων υπήρχε οικονομική διαχείριση μέσω διπλογραφικού συστήματος (λόγω υποχρέωσης από το νόμο). Ταυτόχρονα οι λιγοστοί υπάλληλοι όλων των ειδικοτήτων ήταν διασκορπισμένοι σε όλους τους πρώην Δήμους.

 Νέες αρμοδιότητες προστέθηκαν στη λειτουργία των Δήμων. 85 νέες αρμοδιότητες από 1-1-2011 και άλλες 105 από 1-1-2013. Κι όλα αυτά όταν οι υπάλληλοι είναι λιγοστοί και μάλιστα σε ειδικότητες αιχμής ελαχιστότατοι (μηχανικοί, γεωπόνοι, οικονομολόγοι).

 Ερχόμαστε δηλαδή οι Δήμοι να αναλάβουμε ένα τεράστιο όγκο αρμοδιοτήτων, χωρίς επαρκή αριθμό υπαλλήλων, υπαλλήλων που δεν είναι κατάλληλα εκπαιδευμένοι ν’ αντιμετωπίσουν τις νέες συνθήκες και προκλήσεις.

Ταυτόχρονα όμως παραλάβαμε και ένα Δήμο με δυσβάστακτο χρέος (περισσότερα θα αναφέρουμε αργότερα στον οικονομικό απολογισμό), σε σημείο μάλιστα που ο Δήμος μας να είναι από τους κόκκινους Δήμους, δηλαδή τους Δήμους των οποίων το χρέος υπερέβαινε κατά πολύ το σύνολο των τακτικών χορηγήσεων από την Κεντρική Κυβέρνηση.

 Συγκεκριμένα παραλάβαμε ένα Δήμο με συνολικό χρέος πάνω από 8 εκ. ευρώ, και σχέση χρέους προς τακτικές επιχορηγήσεις πάνω από 125%. Σ’ αυτή τη δύσκολη οικονομική συγκυρία του Δήμου, η δημοσιονομική κατάσταση της χώρας ήρθε να επιδεινώσει ακόμα περισσότερο την οικονομική κατάσταση του Δήμου.

 Οι χρηματοδοτήσεις σήμερα των Δήμων από την Κεντρική Κυβέρνηση μειώθηκαν κατά 50%, με σημείο αναφοράς την 1-1-2011 και κατά 60%, με σημείο αναφοράς το 2009.

 Επιπλέον όποια άλλα εργαλεία χρηματοδότησης των Δήμων (ΘΗΣΕΑΣ , ΕΠΑΔΥΜ, ΠΙΝΔΟΣ κλπ), έχουν διακόψει τις χρηματοδοτήσεις, με συνέπεια η οικονομική κατάσταση των Δήμων να επιδεινώνεται ακόμη περισσότερο. Σ’ αυτό το πνιγηρό οικονομικό πλαίσιο (χρέος του Δήμου, μειωμένες χρηματοδοτήσεις), έρχεται να προστεθεί και η Τρόικα και η κυβερνητική πολιτική, με τους περιορισμούς που θέτει στη λειτουργία των Δήμων και των θεσμών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Οι τελευταίες ενέργειες της Κυβέρνησης και ο τρόπος που αντιμετωπίζει τους Δήμους, δείχνουν ότι εισερχόμαστε σε μια περίοδο σύγκρουσης Κυβέρνησης και Δήμων, όπου από την μια η Κυβέρνηση ασκεί περιοριστική πολιτική χωρίς να εκπληρώνει τις υποχρεώσεις της (οικονομικές και άλλες) και από την άλλη οι Δήμοι που διεκδικούν την συνταγματικά κατοχυρωμένη διοικητική και οικονομική τους αυτοτέλεια.

 Με νόμους και υπουργικές αποφάσεις η κυβέρνηση απαξιώνει τη λειτουργία των θεσμών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Μειώθηκαν οι μισθοί των Αιρετών σε εξευτελιστικά επίπεδα, οι Δημοτικοί Σύμβουλοι δεν αμείβονται για τις συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου και τη συμμετοχή τους στις επιτροπές, επιβλήθηκε το οικονομικό παρατηρητήριο, όπου η Δημοτική Αρχή αλλά και το Δημοτικό Συμβούλιο ελέγχονται από υπαλλήλους του Υπ. Εσωτερικών και του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και όχι από τα θεσμοθετημένα όργανα διοίκησης (Αποκεντρωμένη Διοίκηση, Υπουργείο Εσωτερικών).

 Προϋπολογισμοί που συντάσσονται όχι με βάση τις πραγματικές ανάγκες των κοινωνιών και την δυνατότητα εφαρμογής πολιτικών εκ μέρους των αιρετών, αλλά με βάση τα λογιστικά πρότυπα-εντολές του Οικονομικού Παρατηρητηρίου και της Τρόικας. Εμείς με πρόσφατη απόφαση του Δημοτικού μας Συμβουλίου καταγγείλαμε τέτοιου είδους μεθοδεύσεις.

 Η επίθεση των Κυβερνήσεων των τελευταίων χρόνων είναι τέτοια, που αντί για Δήμους ισχυρούς με αποκεντρωμένες υπηρεσίες στην έδρα κάθε Δήμου, όπως ήταν το πνεύμα του Καλλικράτη, οδηγηθήκαμε σε κλείσιμο υπηρεσιών της Γενικής Κυβέρνησης (εφορίες, ΙΚΑ, Ειρηνοδικείο) σε όλους τους περιφερειακούς Δήμους.

Υπηρεσίες της Γενικής Κυβέρνησης (ΟΑΕΔ, ΟΓΑ, και τελευταία το ΙΚΑ) έχουν ενταχθεί στις λειτουργίες του Δήμου, ο οποίος ανέλαβε να διεκπεραιώσει το έργο των υπηρεσιών αυτών, αναλαμβάνοντας όλα τα λειτουργικά τους έξοδα.

 Η Δημοτική Αρχή αλλά και ολόκληρη η κοινωνία του Δήμου μας αντιστάθηκε με σθένος στο κλείσιμο των υπηρεσιών αυτών. Όμως το αποτέλεσμα ήταν προδιαγεγραμμένο.

 Με κόπους και θυσίες κατορθώσαμε να κρατήσουμε το γραφείο του ΙΚΑ, ενώ έχει ξεκινήσει από 1 Οκτωβρίου και η λειτουργία του γραφείου εξυπηρέτησης φορολογουμένων. (Φορολογικό ΚΕΠ)

 Με την ευκαιρία θέλω να καλέσω όλους τους συμπολίτες μας να εξυπηρετούνται από το γραφείο του ΙΚΑ και της εφορίας στα Σέρβια και να μην μεταβαίνουν στην Κοζάνη, παρά μόνον όταν είναι απόλυτη ανάγκη.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι

Αγαπητοί συμπολίτες

Η σημερινή ενημέρωση – απολογισμός της διετίας, αφορά τρεις κυρίως τομείς του Δήμου:

- τον οικονομικό απολογισμό του Δήμου

- την διοικητική και οργανωτική  αναδιάρθρωση

- την εφαρμογή του προγράμματος δράσης, δηλαδή τον προγραμματισμό, εκπόνηση μελετών και εκτέλεση μικρών και μεγάλων έργων.

Παράλληλα θ’ αναπτυχθεί και θα γίνει απολογισμός της διετίας και για τα δύο του Νομικά Πρόσωπα, το ΝΠΔΔ (δηλαδή Παιδικούς Σταθμούς, ΚΑΠΗ, Ωδείο) και την Κοινωφελή Επιχείρηση (δηλαδή αθλητισμός, πολιτιστικά, κοινωνικές δράσεις του Δήμου).

Α. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 

1. Οικονομική λειτουργία του Δήμου

 Η οικονομική λειτουργία του Δήμου ελέγχεται μέσω ειδικού διπλογραφικού συστήματος, το οποίο προϋπήρχε στον πρώην Δήμο Σερβίων (υποχρεωτικά από τον Νόμο) και στο οποίο εντάχθηκαν και οι άλλες τρεις Δημοτικές ενότητες.

Επίσης, η οικονομική λειτουργία στηρίζεται στον ετήσιο προϋπολογισμό, το τεχνικό πρόγραμμα και το ετήσιο πρόγραμμα δράσης.

 Κάθε έργο, δράση, ενέργεια, υπηρεσία ή προμήθεια για να εκτελεστεί απαιτείται να είναι εγγεγραμμένο στον προϋπολογισμό του Δήμου, να έχουν τηρηθεί όλες οι διαδικασίες νομιμότητας και ακολούθως αφού εκτελεστεί γίνεται η παραλαβή, η τιμολόγηση και η πληρωμή από τον ταμία.

 Οι υπηρεσίες έχουν την ευθύνη τήρησης των διαδικασιών νομιμότητας, ο Δήμαρχος εγκρίνει και ο ταμίας πληρώνει.

 Εισαγάγαμε διαδικασία προέγκρισης προμήθειας ή εκτέλεσης έργων ή υπηρεσίας υπογεγραμμένη από τον αρμόδιο Αντιδήμαρχο και τον Δήμαρχο. Χωρίς το έντυπο της προέγκρισης δεν μπορεί να γίνει καμία προμήθεια ή να εκτελεστεί υπηρεσία.

 Με την ευκαιρία καλούμε τους προμηθευτές του Δήμου να τηρούν τις διαδικασίες, έτσι ώστε να μην εμφανίζονται προβλήματα νομιμότητας και να μην μπορούν να εξοφληθούν τα τιμολόγια

 Αναφέραμε τα παραπάνω για να γίνει κατανοητό στους συμπολίτες μας ότι δεν υπάρχει άλλος τρόπος πληρωμής από τον Δήμο, παρά μόνον η νόμιμη οδός. Όποιες άλλες διαδικασίες εφαρμόζονταν ήταν παράνομες και γι’ αυτό ίσως να υπάρχουν πολίτες που πιθανόν να έχουν οικονομικές εκκρεμότητες με τον Δήμο, οι οποίες όμως πιθανόν δεν μπορούν να τακτοποιηθούν επειδή δεν έχουν κρατηθεί οι διαδικασίες νομιμότητας των πράξεων.

 2. Έσοδα

Τα έσοδα του Δήμου προέρχονται από τις παρακάτω κύριες πηγές:

  • Τακτική επιχορήγηση, που προορίζεται για λειτουργικές ανάγκες (μισθοί, συντάξεις, ασφαλιστικές κρατήσεις, λειτουργικά έξοδα κλπ).
  • ΣΑΤΑ, επιχορήγηση για την εκτέλεση μικρών έργων και συντηρήσεων.
  • Επιχορηγήσεις σχολικών επιτροπών, που προορίζονται αποκλειστικά για την λειτουργία των σχολικών μονάδων.
  • Διάφορες επιχορηγήσεις για την εκτέλεση έργων (ΘΗΣΕΑΣ, ΠΙΝΔΟΣ, ΕΠΑΔΥΜ), που τα τελευταία τρία χρόνια έχουν εκλείψει εντελώς.
  • Τοπικός Πόρος (ΕΑΠ). Δυστυχώς μπορέσαμε να αξιοποιήσουμε τον τοπικό πόρο μόνον του 2011 πληρώνοντας με αυτόν κυρίως μελέτες. Ο Τοπικός Πόρος για τα έτη 2012, 2013 αλλά και 2014, δεν έχει αξιοποιηθεί ακόμα, λόγω προσφυγής των ενεργειακών Δήμων στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της απόφασης του Υπουργού με την οποία προσδιορίζονταν τα ποσοστά κατανομής σε κάθε δικαιούχο.
  • Χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ. Είναι το μοναδικό χρηματοδοτικό εργαλείο που απέμεινε στον Δήμο μας, και με το οποίο χρηματοδοτούνται όλα τα μεγάλα έργα που κατασκευάζονται αυτή την στιγμή στον Δήμο ή θα χρηματοδοτήσει τα έργα που εντάχθηκαν ή περιμένουμε να ενταχθούν.
  • Ανταποδοτικά τέλη (ύδρευση, αποχέτευση, φωτισμός). Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια με την κρίση οι πολίτες δεν ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους και το ισοζύγιο είναι ελλειμματικό. Να αναφέρουμε μόνον ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των πολιτών προς τον Δήμο σήμερα αγγίζουν τα 1.600.000 €, ποσό που αντιστοιχεί στην μισή ετήσια κρατική επιχορήγηση.

 Κατά την τριετία που μας πέρασε 2011-2013, τα έσοδα από τις κρατικές επιχορηγήσεις (τακτική επιχορήγηση, ΣΑΤΑ, επιχορήγηση σχολικών επιτροπών) έχουν μειωθεί δραματικά, 50% σε σχέση με 01-01-2011 και κατά 60% σε σχέση με το 2009.

 Παράλληλα όπως θα διαπιστώσετε παρακάτω η Δημοτική Αρχή παρέλαβε ένα δυσβάστακτο χρέος, στο σύνολο πάνω από 8.000.000 €, το οποίο έπρεπε να αποπληρώσει ή να διαχειριστεί, ενώ ταυτόχρονα οι χρηματοδοτήσεις μειώθηκαν κατά 50%.

 Επιπλέον, η παρούσα Δημοτική Αρχή δεν έπρεπε να δημιουργήσει καινούργιο χρέος. Πρέπει να γίνει κατανοητό στους συμπολίτες μας, ότι η λειτουργία του Δήμου πρέπει να βασίζεται στα έσοδά του και δεν πρέπει να δημιουργεί χρέη. πρέπει να λειτουργούμε όπως στο σπίτι μας, έχουμε χρήματα ξοδεύουμε, δεν έχουμε κάνουμε οικονομία και περιστολές δαπανών.

 Η δημιουργία χρεών υποθηκεύει το μέλλον του Δήμου, επιβαρύνει τους πολίτες με νέα βάρη, λειτουργεί ως θηλιά στο λαιμό, στη λειτουργία του Δήμου.

Γι’ αυτό η Δημοτική Αρχή έκανε την στρατηγική επιλογή να εξυγιάνει τα οικονομικά του Δήμου, διατηρώντας και σταδιακά βελτιώνοντας την παροχή υπηρεσιών προς τους πολίτες, ενώ ταυτόχρονα εκτέλεσε και εκτελεί μικρά και μεγάλα έργα σε όλη την έκταση του Δήμου.

 

 Αυτό επιτεύχθηκε κυρίως μέσω των παρακάτω ενεργειών:

  • Εξυγίανση, εισαγωγή νέου συστήματος προμηθειών καυσίμων.
  • Εξυγίανση, εισαγωγή νέου συστήματος προμηθειών υλικών πάσης φύσης.
  • Δραματική περιστολή δαπανών δημοσίων σχέσεων, εορτών, τελετών (οι δαπάνες του 2012 είναι το 10% σε σχέση με αυτές του 2010).
  • Δραστική περιστολή δαπανών προμηθειών διαφόρων ειδών (αναλώσιμων).
  • Δραστική περιστολή επαγγελματικών δαπανών (είναι οι δαπάνες που υποκρύπτουν απασχόληση προσωπικού).
  • Μείωση δαπανών αποκομιδής σκουπιδιών σε ποσοστό πάνω από 30%.
  • Εφαρμογή, διενέργεια διαγωνισμών για την προμήθεια υλικών ή την παροχή υπηρεσιών (εξοικονόμηση πάνω από το 20%).

3. Τι παραλάβαμε - Απογραφή

 Στις 02/01/2011 έγινε παραλαβή του ταμείου των τεσσάρων Δημοτικών Ενοτήτων, ενώ μέχρι τον Μάρτιο του 2011 διενεργήθηκε η απογραφή από τις υπηρεσίες του Δήμου και ακολούθως συντάχθηκε ο ισολογισμός έναρξης του Δήμου Σερβίων – Βελβεντού (Πίνακας 1).

 Παράλληλα συντάχθηκε και ο ισολογισμός έναρξης των τεσσάρων Δημοτικών Ενοτήτων (Βελβεντού, Σερβίων, Καμβουνίων, Λιβαδερού) (Πίνακας 2,3,4,5).

Με βάση τους Πίνακες αυτούς (Πίνακας 1,2,3,4,5) οι υποχρεώσεις των 4 Δημοτικών Ενοτήτων ξεχωριστά και συνολικά του Δήμου Σερβίων – Βελβεντού φαίνονται στον πίνακα 6.

 Εν τω μεταξύ κατά την διετία 2011 και 2012, εμφανίστηκαν επιπλέον υποχρεώσεις για τον Δήμο Σερβίων – Βελβεντού που προέρχονταν κυρίως από τρεις πηγές:

α) Από τιμολόγηση έργων τα οποία βρίσκονταν σε εξέλιξη και δεν είχαν τιμολογηθεί αλλά δεν είχαν χρηματοδότηση (ΘΗΣΕΑΣ, ΠΙΝΔΟΣ, ΕΣΠΑ κλπ), ή είχαν ελλιπή χρηματοδότηση, οπότε ο Δήμος Σερβίων – Βελβεντού αναγκάστηκε να αποπληρώσει τις υποχρεώσεις αυτές από ίδιους πόρους.

Τα έργα αυτά ανά Δημοτική Ενότητα εμφανίζονται στον πίνακα 7.

β) Από δικαστικές εκκρεμότητες των προηγούμενων διοικήσεων που είχαν τελεσιδικήσει τα προηγούμενα χρόνια, ή τελεσιδίκησαν την διετία 2011-2012, ή τιμολογήθηκαν στην διετία αυτή χωρίς ακόμη να έχουν επιλυθεί η δικαστική εκκρεμότητα (πίνακας 8).

   Αξίζει να σημειωθεί ότι μόνον από τον Δήμο Σερβίων – Βελβεντού παραλάβαμε 38 δικαστικές εκκρεμότητες.

γ) Από φορολογικές και ασφαλιστικές εκκρεμότητες που προέκυψαν κατά την τελευταία διετία. Αυτές είναι:

-          Φορολογικός έλεγχος για την οκταετία 2003-2010, του πρώην Δήμου Σερβίων, από τον οποίο μαζί με τα πρόστιμα προέκυψε δαπάνη 65.000 €.

-          Φόρος ακινήτων του 2010, όλων των πρώην Δημοτικών Ενοτήτων, ύψους 28.000 €.

-          Ρύθμιση ασφαλιστικών υποχρεώσεων προς το ΙΚΑ ύψους 42.000 € από την πρώην Δημοτική Επιχείρηση ΔΕΤΟΥΠΑΣ του πρώην Δήμου Σερβίων.

Η ρύθμιση αυτή έγινε πρόσφατα (2013) και χρησιμοποιήθηκε από τον πρώην Δήμαρχο στο δικαστήριο για την απαλλαγή του.

 Εάν επομένως προσθέσουμε στις υποχρεώσεις που προέκυψαν από την απογραφή, και τις υποχρεώσεις από τιμολογήσεις έργων στην διετία, τις δικαστικές δαπάνες και τις φορολογικές και ασφαλιστικές εκκρεμότητες, τότε το σύνολο των υποχρεώσεων του Δήμου Σερβίων – Βελβεντού που προέρχονταν από τις προηγούμενες διαχειριστικές περιόδους ανέρχεται στο ποσό των:

7.294.197 + 805.614 + 688.569 = 8.778.380 €

 Από τις υποχρεώσεις που αξίζει να αναφερθούν και που καταχωρήθηκαν στην απογραφή έναρξης είναι οι οφειλές στους αιρετούς του πρώην Δήμου Σερβίων, ύψους 443.000 € για την περίοδο 2003-2010, οι οφειλές σε δύο μεγάλους προμηθευτές της τάξης των 340.000 € περίπου, καθώς επίσης και η υποχρέωση επιστροφής 125.000 € στην δωρεά για την ανέγερση του κολυμβητηρίου του Βελβεντού, ποσό που χρησιμοποιήθηκε καταχρηστικώς από την τότε Δημοτική Αρχή για την εξόφληση βραχυχρόνιων υποχρεώσεων του πρώην Δήμου Βελβεντού.

4. Οικονομική κατάσταση 31-12-2012

 Αν θέλει κανείς να μιλήσει με καθαρά λογιστικούς όρους για τον τρόπο της οικονομικής διαχείρισης, θα πρέπει να ανατρέξει στους ισολογισμούς έναρξης με ημερομηνία 01-01-2011 και στους ισολογισμούς των ετών 2011-2012.

Το σημαντικότερο κριτήριο αξιολόγησης μιας Δημοτικής Αρχής όσον αφορά την χρηστή διαχείριση των οικονομικών του Δήμου είναι το έλλειμμα στο τέλος κάθε έτους, που προκύπτει ως η διαφορά του κυκλοφορούντος ενεργητικού και των συνολικών υποχρεώσεων.

Στον πίνακα 9, εμφανίζεται η εξέλιξη του ελλείμματος για την τριετία 2010, 2011, 2012.

 Αξίζει να σημειωθεί ότι στον πίνακα αυτό οι υποχρεώσεις 31-12-2010 ή 01-01-2011, εμφανίζονται μειωμένες κατά το ποσό που αντιστοιχεί στις επιπλέον υποχρεώσεις που δημιουργήθηκαν από τα έργα που δεν είχαν τιμολογηθεί και δεν είχαν επαρκή χρηματοδότηση, τις δικαστικές δαπάνες και φορολογικές και ασφαλιστικές εκκρεμότητες, μαζί με την υποχρέωση επιστροφής των 125.000€, που προέκυψαν στην διετία 2011, 2012 ύψους 1.629.183€.

 Οι επιπλέον αυτές δαπάνες επιβάρυναν τις διαχειριστικές χρήσεις του 2011 και 2012 κατά τα αντίστοιχα ποσά.

 Όπως μπορεί κανείς να διαπιστώσει από τον πίνακα 9, το έλλειμμα του Δήμου Σερβίων – Βελβεντού στις 01-01-2011 ανέρχεται στο ποσό των 5.625.933,10€ στο τέλος του 2011 ανήλθε στο ποσό των 4.149.500,43€, δηλαδή εξοικονόμηση 1.477.432,70€ τον πρώτο χρόνο της Δημοτικής αρχής, και τον δεύτερο χρόνο στα 2.896.576,49€, εξοικονόμηση 1.252.922,00€, δηλαδή στα δύο χρόνια εξοικονομήθηκαν συνολικά 2.730.354,76€, δηλαδή υπήρξε μια δραματική μείωση του ελλείμματος στα δύο χρόνια κατά 50%, σε ένα ασφυκτικό οικονομικό περιβάλλον με μειωμένες τις χρηματοδοτήσεις κατά 50%.

 Πώς όμως επιτεύχθηκε αυτό; Στον πίνακα 10 φαίνεται η εξέλιξη των δαπανών στην τριετία 2010-2011-2012.

Από την ανάλυση του πίνακα αυτού προκύπτουν τα παρακάτω:

-          Η μείωση των δαπανών στην τριετία 2010-2012 ανήλθε συνολικά στα 2.703.346,67€ ή σε ποσοστό 29% των συνολικών δαπανών.

-          Η μείωση των συνολικών δαπανών κατά 30% περίπου που προέρχεται κυρίως από:

·         Από την μείωση των αμοιβών του προσωπικού κατά 336.823,50 € ή σε ποσοστό 14,3% στην τριετία

·         Από την μείωση της κατηγορίας δαπανών σε παροχές τρίτων κατά 958.794,75 € ή σε ποσοστό 41%.

Στην κατηγορία αυτή υπολογίζονται δαπάνες ηλεκτροφωτισμού, τηλεπικοινωνίας, ενοίκια, ενοικιάσεις Leasing, επισκευές και συντηρήσεις εγκαταστάσεων, καθαρισμός γραφείων Τοπικών Κοινοτήτων, συντήρηση φρεατίων, δαπάνες ύδρευσης, καθαριότητες άρδευσης κλπ., υλικά για όλες τις παραπάνω κατηγορίες δαπανών.

Η μεγάλη μείωση δαπανών προέρχεται από την δραστική μείωση των δαπανών συντήρησης κυρίως λόγω της μείωσης των δαπανών προμήθειας υλικών συντήρησης.

                  Αξίζει να σημειωθεί ότι ενώ για τον Δήμο Σερβίων – Βελβεντού (18.000 κάτοικοι), οι δαπάνες προμήθειας οικοδομικών και υδραυλικών υλικών ανέρχονται στο ύψος των 120.000 € ετησίως, μόνον για τον Δήμο Σερβίων (10.000 κάτοικοι) οι δαπάνες αυτές ξεπερνούσαν τις 400.000 € ετησίως. Αντίστοιχα είναι και τα ποσά για την προμήθεια καυσίμων, ηλεκτρολογικού υλικού κλπ.

                  Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι μόνον δύο από τους βασικούς προμηθευτές του Δήμου εισέπρατταν κατά μέσο όρο 300.000 € / χρόνο για την προμήθεια υλικών του πρώην Δήμου Σερβίων.

Τα αντίστοιχα ποσά για τον Δήμο Σερβίων – Βελβεντού ανέρχονται στο ύψος των 60.000 € έως 80.000 € ετησίως, δηλαδή στο ¼ των δαπανών του πρώην Δήμου Σερβίων.

·         Από την μείωση των δαπανών της κατηγορίας διάφορα έξοδα, κατά 973.539,46 € ή σε ποσοστό 88,7%.

Στην κατηγορία αυτή ανήκουν δαπάνες όπως μεταφορές, δημόσιες σχέσεις, έξοδα προβολής και διαφήμισης, συνδρομές, έξοδα δημοσιεύσεων, έξοδα καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων, υποχρεωτικές εισφορές ΟΤΑ, προαιρετικές δαπάνες ΟΤΑ, κ.ά.

Από την ανάλυση των κωδικών προκύπτει ότι η μεγάλη μείωση προήλθε από την περιστολή της σπατάλης σε έξοδα προβολής και διαφήμισης και έξοδα καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων.

Ανακεφαλαιώνοντας, οι δαπάνες διαφόρων εξόδων από 1.097.378,00 € που ήταν το 2010, μειώθηκαν σε 123.838,00 € το 2012, δηλαδή οι δαπάνες του 2012 ανέρχονται στο 10% των αντίστοιχων δαπανών του 2010. Να που πήγαιναν τα λεφτά!!!

 Συμπερασματικά, η μείωση του ελλείμματος κατά 2.730.354,70 € οφείλεται κυρίως στην τρομακτική μείωση των δαπανών κατά 2.703.346,67 € και δευτερευόντως από την αύξηση των εσόδων κατά 27.008 €.

Αν στα παραπάνω ποσά προσθέσουμε και τις δαπάνες από τις δικαστικές εκκρεμότητες και τις τιμολογήσεις των έργων, τις φορολογικές και ασφαλιστικές εκκρεμότητες και την επιστροφή των 125.000 €, ύψους 1.629.183 €, τότε η καθαρή μείωση του ελλείμματος στην διετία 2011-2012, ανέρχεται στο ύψος του 4.359.537,00  €, ποσό που αντιστοιχεί στο 116 % του συνόλου των ετήσιων επιχορηγήσεων του Δήμου μας από το Υπουργείο Εσωτερικών, που ανέρχονται περίπου στα 3.732.000,00.

 5. Σημερινή οικονομική κατάσταση

 Θα ήταν μεγάλη παράλειψη εάν δεν αναφερόμασταν στην σημερινή οικονομική κατάσταση.

 Όπως πιθανότατα είναι γνωστό στους περισσότερους, το 2012, ο Δήμος μας μαζί με άλλους υπερχρεωμένους Δήμους εντάχθηκε σε πρόγραμμα εξόφλησης ληξιπρόθεσμων οφειλών μέσω του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων.

Ο Δήμος Σερβίων – Βελβεντού εντάχθηκε στο πρόγραμμα αυτό με ένα ποσό ύψους 1.983.000€.

 Εκτιμάται ότι από το ποσό αυτό θα δαπανηθεί ένα ποσό της τάξης των 1.700.000 € για την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δήμου.

 Με βάση την ως τώρα διακίνηση των ενταλμάτων και των καταστάσεων που έχουν αποσταλεί στο Υπουργείο Εσωτερικών εκτιμάται ότι στις 31-12-2013 θα έχει εξοφληθεί το συνολικό ύψος των βραχυχρόνιων υποχρεώσεων του Δήμου (υποχρεώσεις σε προμηθευτές και εργολάβους), ύψους μαζί με τις δαπάνες από τις δικαστικές αποφάσεις πάνω από 6.000.000,00€.

 Ταυτόχρονα, τα δάνεια του Δήμου αλλά και οι ρυθμίσεις προς την εφορία και τους ασφαλιστικούς φορείς εξυπηρετούνται κανονικά (σήμερα τα δάνεια φθάνουν στα 1.635.000,00€ περίπου).

 Πρόβλημα έχει προκύψει με την εξόφληση ληξιπρόθεσμης οφειλής λόγω τελεσίδικης δικαστικής απόφασης (υπόλοιπο περίπου 130.000€), λόγω άρνησης του δικαιούχου να ενταχθεί στην διαδικασία εξόφλησης μέσω του προγράμματος εξόφλησης ληξιπρόθεσμων οφειλών του Υπουργείου Εσωτερικών.

 Πρόβλημα πιθανόν να προκύψει και στην εξόφληση των οφειλών προς τους αιρετούς, λόγω παραγραφής στην διετία σύμφωνα με τον Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

(εγγυήσεις για τα εντάλματα)

 Ο Δήμος έχει διαφορετική άποψη και θα επαναφέρει τα εντάλματα με εισήγηση να εγκριθούν και να εξοφληθούν.

 Όσον αφορά τις βραχυχρόνιες υποχρεώσεις του Δήμου για την διετία 2011 και 2012 θα είναι μηδενικές ή ελάχιστες και θα παραμείνουν μόνον οι υποχρεώσεις του 2013 για τακτοποίηση.

 Β. ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ

 

Στις δύσκολες οικονομικά συνθήκες, η Δημοτική Αρχή έπρεπε ν’ αντιμετωπίσει και την οργανωτική συνένωση των τεσσάρων Δημοτικών Ενοτήτων, των Δήμων Σερβίων, Βελβεντού και Καμβουνίων και της Κοινότητας Λιβαδερού.

 Η συνένωση αυτή εκτός από τις αντικειμενικές δυσκολίες ενός εγχειρήματος οργανωτικής αναδιάρθρωσης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης με το σχέδιο Καλλικράτης, είχε ν’ αντιμετωπίσει επιπλέον τις παρακάτω δυσκολίες:

- Τις συνεχείς μειωμένες χρηματοδοτήσεις από το Κεντρικό Κράτος

- Την έλλειψη πόρων για την χρηματοδότηση των νέων αρμοδιοτήτων που περιήλθαν στους Δήμους

- Την έλλειψη προσωπικού για τη λειτουργία των νέων υπηρεσιών για τις νέες αρμοδιότητες

- Τα τεράστια κενά του νομοθέτη με το σχέδιο Καλλικράτης, που εκτός από το σχέδιο και το Προεδρικό Διάταγμα το οποίο εκδόθηκε, έπρεπε να εκδοθεί και σωρεία άλλων Υπουργικών Αποφάσεων, ρυθμίσεων και διευκρινήσεων, προκειμένου η Τοπική Αυτοδιοίκηση Α΄ Βαθμού να λειτουργήσει με εύρυθμο τρόπο

- Το κακό κλίμα συνεργασίας μεταξύ των υπαλλήλων, ιδιαίτερα του Δήμου Σερβίων, και τις δυσκολίες που αντικειμενικά προκύπτουν από τη συγχώνευση υπηρεσιών.

Έχοντας υπόψη όλες τις παραπάνω αντιξοότητες, προχωρήσαμε σε οργανωτικές αλλαγές βαθμιαία, λαμβάνοντας υπόψη:

-          Το σεβασμό στην προσωπικότητα του κάθε υπαλλήλου

-          Την εξειδίκευση, τη γνώση, τις δεξιότητες, την αποτελεσματικότητα και τη διάθεση για προσφορά του κάθε υπαλλήλου

-          Τις απαιτήσεις των νέων θέσεων, όπως αυτές προέκυψαν από το Νέο Οργανισμό Εσωτερικών Υπηρεσιών

-          Τη διάθεση συνεργασίας των υπαλλήλων μεταξύ τους, αλλά και με την πολιτική αρχή και βεβαίως

-          Το επίπεδο σπουδών, την εξειδίκευση ή τις ειδικές γνώσεις των υπαλλήλων.

 Εκπονήθηκε ο Νέος Οργανισμός Εσωτερικών Υπηρεσιών, στον οποίο τοποθετήθηκαν όλοι οι υπάλληλοι.

Από την οργανωτική και διοικητική αναδιάρθρωση προέκυψαν οι παρακάτω Διευθύνσεις, οι οποίες είναι στελεχωμένες με σχετική επάρκεια, παρά τη δραματική έλλειψη προσωπικού:

-          Υπηρεσίες υπαγόμενες απευθείας στον Δήμαρχο

-          Διεύθυνση Διοικητικών Υπηρεσιών

-          Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών

-          Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών.

 Παράλληλα οργανώθηκε και το Γραφείο Αγροτικής Ανάπτυξης με δύο γεωπόνους, οι οποίοι κατά περίπτωση ενισχύονται από τον γεωπόνο που είναι Ειδικός Σύμβουλος, καθώς και άλλους γεωπόνους που συνεργάζονται με το Δήμο μέσω Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, καθώς επίσης και η Δημοτική Αστυνομία, της οποίας η κατάληξη ήταν τόσο ατυχής.

 Στόχος της Δημοτικής Αρχής είναι να αξιοποιηθεί κάθε υπάλληλος ανάλογα με την αξία του, τις ικανότητες του, την εμπειρία του, αλλά και τη διάθεση προσφοράς.

 Η διοικητική προσαρμογή στις δύσκολες συνθήκες που διανύουμε με τις διαθεσιμότητες και τις απολύσεις, συνεχίζεται με στόχο την όσο το δυνατόν καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη.

Σ’ αυτό καλούμε σε συστράτευση όλους τους υπαλλήλους αλλά και τους πολίτες που μπορούν να βοηθήσουν με τη διατύπωση καλοπροαίρετης γνώμης για τη βελτίωση των υπηρεσιών του Δήμου.

Γ. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΡΓΩΝ ΚΑΙ ΕΚΠΟΝΗΣΗ ΜΕΛΕΤΩΝ

 Η επιτυχία κάθε Δημοτικής Αρχής, εκτός από την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη μέσω της εύρυθμης λειτουργίας των υπηρεσιών, την ανάπτυξη και ενδυνάμωση των κοινωνικών δομών, εξαρτάται σε σημαντικό βαθμό από τα μικρά και μεγάλα έργα που εκτελούνται σε όλη την επικράτεια του Δήμου.

 Τα μικρά έργα λύνουν προβλήματα της καθημερινότητας των πολιτών και χρηματοδοτούνται από την ΣΑΤΑ και τα ίδια έσοδα, ενώ τα μεγάλα έργα χρηματοδοτούνται κυρίως από Ευρωπαϊκά Προγράμματα ΕΣΠΑ, δεδομένου ότι τα Εθνικά Προγράμματα (Θησέας, Πίνδος κλπ) έχουν στην πράξη καταργηθεί..

 Για να κατασκευαστούν τα μικρά και μεγάλα έργα απαιτείται προγραμματισμός ανά έτος και πενταετία, γι’ αυτό το λόγο η Δημοτική Αρχή συνέταξε το Πενταετές Επιχειρησιακό Πρόγραμμα και εξειδικεύει κάθε χρονιά τις δράσεις του στο Ετήσιο Πρόγραμμα Δράσης μαζί με το Τεχνικό Πρόγραμμα και τον Προϋπολογισμό που εγκρίνεται από το Δημοτικό Συμβούλιο.

 Για την εκπόνηση κάθε έργου μικρής ή μεγάλης κλίμακας, απαιτείται η εκπόνηση σχετικής μελέτης, η οποία συντάσσεται είτε από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου, είτε από συνεργάτες – μελετητές σε συνεργασία και με τελική έγκριση των μελετών από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου.

 ΜΙΚΡΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΑ ΕΡΓΑ

 Όπως προαναφέραμε τα έργα συντήρησης και καθημερινότητας χρηματοδοτούνται από τον ΣΑΤΑ, τα ανταποδοτικά τέλη και εν μέρει από τον Τοπικό Πόρο. Το μεγαλύτερο μέρος του Τοπικού Πόρου διοχετεύθηκε και θα συνεχίζει να διοχετεύεται στην εκπόνηση και ωρίμανση μελετών προκειμένου ο Δήμος να βρεθεί έτοιμος ενόψει της νέας περιόδου χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΣΕΣ).

Από το ΣΕΣ περιμένουμε να αντλήσουμε σημαντικά κονδύλια για την εκτέλεση μεγάλων και μικρών έργων.

Στους πίνακες που ακολουθούν δίνονται πληροφορίες για την ανάθεση και εκπόνηση μελετών και την κατασκευή μικρών έργων ανά Δημοτική Ενότητα, καθώς επίσης και πληροφορίες για την ένταξη και εκτέλεση μεγάλων έργων από το ΕΣΠΑ.

Θέλω να ευχαριστήσω ιδιαίτερα τους Ειδικούς Συμβούλους και τους μηχανικούς της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου, για το σημαντικό βάρος που σήκωσαν στην ένταξη και παρακολούθηση των ευρωπαϊκών προγραμμάτων αλλά και στην επίβλεψη των έργων.

 Πρέπει να σημειώσουμε εδώ ότι η ωρίμανση ενός έργου είναι μία επίπονη και χρονοβόρα διαδικασία και απαιτεί την ενεργοποίηση και συμμετοχή των υπηρεσιών του Δήμου αλλά και των αιρετών.

 Εκτιμάται ότι η ωρίμανση μιας μελέτης μπορεί να κρατήσει και δύο χρόνια, δεδομένου ότι απαιτούνται για τα έργα του ΕΣΠΑ πολλές προϋποθέσεις προκειμένου ένα τέτοιο έργο να εγκριθεί και να κατασκευαστεί (περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις, αδειοδοτήσεις από διάφορες υπηρεσίες, αρχαιολογία, δασική υπηρεσία κλπ, οικοδομικές άδειες, προσαρμογή σε νέες νομοθετικές απαιτήσεις π.χ. νέος ΚΕΝΑΚ, αλλαγή τιμών τιμολογίων ΑΤΟΕ κοκ).

 Γίνεται μια κριτική για την ποιότητα των μελετών, π.χ. ότι το Πολιτιστικό Κέντρο είναι πολύ μεγάλο και θα έχει μεγάλα έξοδα λειτουργίας.

 Πράγματι είναι έτσι, αλλά ας μη μεμψιμοιρούμε. Η προηγούμενη Δημοτική Αρχή έκανε την επιλογή της όσον αφορά το μέγεθος του κτιρίου με γνώση του κοινωνικού και πολιτικού περιβάλλοντος εκείνης της περιόδου. Καλώς ή κακώς αυτή είναι. Εμείς ως συνέχειά της είμαστε υποχρεωμένοι να σεβαστούμε την άποψή της και να προχωρήσουμε το έργο.

 Εάν αλλάζαμε τη μελέτη, τότε το έργο δεν θα εντάσσονταν και δεν θα κατασκευαζόταν και θα γινόταν μία από τα ίδια, αφού η κατασκευή του Πολιτιστικού Κέντρου Σερβίων ήταν διακαής πόθος των κατοίκων εδώ και δεκαετίες. Μάλιστα, το 2007 είχε υπάρξει ήδη προγραμματική σύμβαση μεταξύ Περιφέρειας και Δήμου Σερβίων για την κατασκευή Πολιτιστικού Κέντρου μικρότερου μεγέθους, όμως η τότε Δημοτική Αρχή επέλεξε να μελετήσει εκ νέου το κτίριο και φθάσαμε εδώ που φθάσαμε.

Δ. ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

 Στις δύσκολες οικονομικά συνθήκες που αντιμετωπίζει η χώρα, ο Δήμος, αλλά κυρίως οι πολίτες, η Δημοτική Αρχή, στα πλαίσια των οικονομικών της δυνατοτήτων και λειτουργώντας σ’ ένα περιβάλλον δυσχερές από οικονομικής πλευράς και άκρως ανταγωνιστικό με τους άλλους Δήμους αλλά και άλλους φορείς, ανέλαβε τις παρακάτω πρωτοβουλίες:

-          Μείωση των ανταποδοτικών τελών (ύδρευση, αποχέτευση, καθαριότητα, φωτισμός) σε όλες τις ευπαθείς ομάδες κατά 50% από το Φεβρουάριο του 2011

-          Ενίσχυση οικονομικά απόρων συμπολιτών μας.

-          Διανομή τροφίμων κατά την περίοδο των γιορτών των Χριστουγέννων και του Πάσχα σε περίπου 200 άπορους συμπολίτες μας κάθε χρονιά.

-          Διανομή συσσιτίων σε ειδικές ομάδες συμπολιτών μας (αστέγους κλπ). Αυτό σε πρώτη φάση εκτείνεται σε περιορισμένο αριθμό συμπολιτών μας, λόγω απροθυμίας συμμετοχής τους στο Πρόγραμμα Σίτισης.

-          Συνεργασία με την Ιερά Μητρόπολη Σερβίων και Κοζάνης στο Κοινωνικό Παντοπωλείο. Ενίσχυση του Κοινωνικού Παντοπωλείου.

-          Διανομή τροφίμων μέσω Προγράμματος ΕΣΠΑ σε 2.600 περίπου συμπολίτες μας για πρώτη φορά το 2012, και σε 2.000 περίπου το 2013.

-          Διανομή ξυλείας για ατομικές ανάγκες, σε συνεργασία με την Δασική Υπηρεσία, σε πολύ χαμηλές τιμές (40€/τόνος) στους κατοίκους των Τοπικών Κοινοτήτων όπου μπορεί να γίνει υλοτόμηση των δασών (Ελάτη, Λαζαράδες, Τρανόβαλτο, Μικρόβαλτο, Λιβαδερό, Μεταξάς, Τριγωνικό, Καστανιά, Πλατανόρευμα, Ίμερα)

-          Διανομή ξυλοκάρβουνου σε άπορους και ανήμπορους συμπολίτες μας, οι οποίοι αδυνατούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες θέρμανσής τους, σε συνεργασία με τις εταιρείες ΜΕΤΕ ΑΕ και ΛΑΡΚΟ ΑΕ. Με την ευκαιρία θα ήθελα να ευχαριστήσω τις δύο εταιρείες για την κοινωνική τους αυτή προσφορά.

-          Διερεύνηση, υποβολή πρότασης και συμμετοχή σε Ευρωπαϊκά Προγράμματα ενίσχυσης των Βρεφονηπιακών Σταθμών.

Το 2012  το ΝΠΔΔ του Δήμου μας χρηματοδοτήθηκε με 240.000,00€ περίπου, ενώ το 2013 έχουν εγκριθεί οι 97 από τις 107 αιτήσεις παιδιών που κατατέθηκαν, με τελικό ποσό χρηματοδότησης του Δήμου μας περί τις 280.000,00€.

Οι παραπάνω χρηματοδοτήσεις θα βοηθήσουν να διατηρηθεί η δωρεάν φύλαξη και σίτιση των παιδιών στους Βρεφονηπιακούς Σταθμούς του Δήμου μας.

Σημειώνεται ότι ο Δήμος Σερβίων – Βελβεντού είναι από τους λίγους Δήμους της χώρας που δεν επιβάλλει τροφεία στους γονείς των παιδιών που φυλάσσονται στους Παιδικούς Σταθμούς. Στους περισσότερους Δήμους υπάρχει μηνιαία συμμετοχή που ανέρχεται σε πάνω από 50€ ανά παιδί μηνιαίως, ενώ βέβαια η φύλαξη σε ιδιωτικούς Βρεφονηπιακούς Σταθμούς κοστολογείται σε πάνω από 150€ μηνιαίως.

-          Ίδρυση Κέντρων Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων.

Φέτος για πρώτη φορά ο Δήμος μας εντάχθηκε σε ευρωπαϊκό Πρόγραμμα για την ίδρυση και λειτουργία Κέντρων Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων.

Το κέντρο αυτό θα λειτουργήσει δοκιμαστικά στα Σέρβια (στο χώρο του Α΄ ΚΑΠΗ) και περιλαμβάνει την ημερήσια διαβίωση των ηλικιωμένων, με διατροφή και υποστήριξη από ψυχολόγο, γιατρό, νοσοκόμο.

-          Ξεκινάμε από τις αρχές του 2014 λεωφορειακή γραμμή σε συνεργασία με το ΚΤΕΛ για την μεταφορά μαθητών και κατοίκων τις ώρες και τις μέρες που δεν υπάρχει τακτική συγκοινωνία, στον άξονα Βαθυλάκκου-Λεύκαρα.

Στόχος μας είναι η διευκόλυνση των κατοίκων της περιοχής στην μετάβασή τους από και προς την έδρα του Δήμου, τα Σέρβια.

-          Ένταξη του Δήμου μας για πρώτη φορά σε ειδικά χρηματοδοτούμενα προγράμματα από το ΕΣΠΑ μέσω ΟΑΕΔ για δύο κατηγορίες ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων.

o   Προγράμματα απασχόλησης ΑΜΕΑ, όπου απασχολούνται αυτή την στιγμή 5 συμπολίτες μας.

o   Προγράμματα απασχόλησης συμπολιτών μας ηλικίας 55 έως 65 ετών, όπου απασχολούνται αυτή την στιγμή 10 άτομα.

-          Και βεβαίως προγράμματα απασχόλησης μέσω δίμηνων ή οκτάμηνων συμβάσεων για τις ετήσιες ανάγκες του Δήμου μας.

-          Διάθεση εκτάσεων του Δήμου σε νέους αγρότες, για την καλλιέργεια δυναμικών καλλιεργειών. Σε πρώτη φάση αποδόθηκαν περί τα 400 στρέμματα με ενδεικτικό ενοίκιο 3€/στρέμμα.

Ε. ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ - ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

  Για μας ο Πολιτισμός ήταν και είναι βασικός άξονας της γενικότερης αναπτυξιακής πολιτικής που εφαρμόσαμε.

 Επιδίωξη μας ήταν η διατήρηση της παράδοσης, των ηθών και των εθίμων, η διοργάνωση εκδηλώσεων μικρών και μεγάλων, η συνεργασία και η στήριξη των συλλόγων. Και θα πρέπει να επισημάνω εδώ και να συγχαρώ την προσπάθεια που κάνουν όλοι οι σύλλογοι να κρατήσουν ζωντανές τις παραδόσεις μας κάτω από ιδιαίτερα δύσκολες οικονομικά συνθήκες. Επίσης είναι σημαντικό ότι σε πολλές από αυτές τις εκδηλώσεις έχει ενταχθεί και η λογική της προώθησης των τοπικών μας προϊόντων.

 Ειδικά για τη διοργάνωση των εκδηλώσεων θα ήθελα να επισημάνω ορισμένα πράγματα.

 Για τις μεγάλες εκδηλώσεις που γίνονται κάθε χρόνο είναι προφανές ότι πέρα από όσα ανέφερα στόχος είναι πάντα η εξωστρέφεια αυτών, δηλαδή επιδιώξαμε αυτές οι εκδηλώσεις να προσελκύσουν κόσμο πέρα από τους δικούς μας ανθρώπους.

 Τέτοιες εκδηλώσεις είναι η διοργάνωση της Αποκριάς με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της στην περιοχή μας, η αναβάθμιση του εορτασμού της Καθαράς Δευτέρας στη λίμνη Πολυφύτου, οι καλοκαιρινές μουσικές και θεατρικές εκδηλώσεις, το Φεστιβάλ Τεχνών, το μεγάλο αντάμωμα όλων των συλλόγων του δήμου και βέβαια οι μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις  όπως ο Ποδηλατικός Γύρος σε συνεργασία με τον αιμοδοτικό Σερβίων και άλλους συλλόγους, το Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Αιωροπτερισμού που διοργανώνεται σε συνεργασία με τον σύλλογο της Καστανιάς, οι διοργανώσεις Θαλάσσιου Σκι και κωπηλασίας στη Λίμνη Πολυφύτου.

Το σημαντικό για μας είναι ότι η επιτυχία των παραπάνω διοργανώσεων ήρθε μέσα από μία μεγάλη μείωση του κόστους αυτών των εκδηλώσεων σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια χωρίς όμως να υπολείπονται σε ποιότητα.

Ειδικά για τις μουσικές εκδηλώσεις του καλοκαιριού φροντίσαμε το κόστος να πέσει σε λογικά πλαίσια και να μην έχει βέβαια καμία σχέση με τα ποσά που δίνονταν παλιότερα.

Ένα άλλο σημαντικό κομμάτι στο οποίο δώσαμε ιδιαίτερη προσοχή ήταν οι εκδόσεις βιβλίων που το περιεχόμενό τους αναφέρεται στον τόπο μας. Είναι πιστεύω μία ειδική περίπτωση την οποία θέλουμε να ενισχύσουμε και άλλο καθώς με αυτόν τον τρόπο καταγράφεται ουσιαστικά η ιστορία του τόπου μας, η παράδοση, τα μνημεία, η γλώσσα, τα έθιμά μας.

 ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ

 Η στόχευση στο συγκεκριμένο κομμάτι ήταν πολύπλευρη.

 Καταρχάς στο θέμα των αθλητικών εγκαταστάσεων που απλώνονται σε όλες τις τοπικές κοινότητες. Συντήρηση, Βελτίωση, Αναβάθμιση και Κατασκευή νέων αθλητικών υποδομών ήταν το πλαίσιο στο οποίο λειτουργήσαμε.

 Παρά και εδώ τα στενά οικονομικά δεδομένα έγινε κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε οι αθλητικές εγκαταστάσεις να λειτουργούν άψογα προς όφελος των πολιτών και της νεολαίας.

 Όλα τα γήπεδα παρέμειναν ανοιχτά. Σε πολλά από αυτά έγιναν πρόσθετες παρεμβάσεις (Μεσιανή, Βαθύλακκο, Ελάτη, Σέρβια κ.α.) ενώ το μεγάλο στοίχημα για μας ήταν η ολοκλήρωση της κατασκευής του κλειστού γυμναστηρίου Σερβίων.

 Παρ’ ότι δεν προβλέπονταν καμία χρηματοδότηση για την ολοκλήρωση του έργου καταφέραμε το 2012 την επανέναρξη των εργασιών και αυτή τη στιγμή μπορούμε να παραδώσουμε στην νεολαία ένα λειτουργικό κλειστό γυμναστήριο.

Ταυτόχρονα παρείχαμε κάθε δυνατή υποστήριξη στους αθλητικούς συλλόγους είτε μέσω των επιχορηγήσεων είτε με την ενίσχυση της υλικοτεχνικής υποδομής τους.

 ΕΚΘΕΣΕΙΣ

 Δώσαμε μεγάλη βαρύτητα στη συμμετοχή εκθέσεων τουριστικής προβολής και αντίστοιχης προβολής τοπικών προϊόντων. Παράλληλα σε συνεργασία με τα Σέρβια εν Δράσει και τον Εμπορικό Σύλλογο διοργανώνουμε την Έκθεση Τοπικών και Βιοτεχνικών Προϊόντων που έχει αποκτήσει μία ξεχωριστή δυναμική.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

 Αγαπητοί συμπολίτες,

 Όπως θα διαπιστώσετε από την ανάλυση που προηγήθηκε ο Δήμος Σερβίων – Βελβεντού, μπορεί να ατενίζει το μέλλον με σχετική αισιοδοξία, αφού ο μεγάλος βραχνάς, το δυσβάστακτο χρέος έχει εξαλειφθεί.

 Παράλληλα, η παροχή των υπηρεσιών του δήμου συνεχώς βελτιώνεται μέσω της αξιοπιστίας του προσωπικού αλλά και την βελτίωση συμπεριφοράς του προσωπικού αυτού στην εξυπηρέτηση των πολιτών.

 Με τα λιγοστά χρήματα που έρχονται από την πολιτεία θα συνεχίσουμε και θα εντείνουμε τις προσπάθειές μας στην εκτέλεση μικρών έργων συντήρησης και βελτίωσης της καθημερινότητας, ενώ, ο Τοπικός Πόρος στο μεγαλύτερό του ποσοστό θα διοχετευθεί σε μελέτες, ενόψει της προετοιμασίας για την νέα περίοδο χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση, απ’ όπου ελπίζουμε να αντλήσουμε σημαντικά κονδύλια για την εκτέλεση μικρών και μεγάλων έργων.

 Θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι τόσο εγώ όσο και οι συνεργάτες μου, αλλά και οι υπάλληλοι του Δήμου, θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε νυχθημερόν για να ανταποκριθούμε στις προσδοκίες σας, για ένα Δήμο αντάξιο της ιστορικής του διαδρομής.

 Με την ευκαιρία, σήμερα του απολογισμού, θέλω να ευχαριστήσω θερμά έναν – έναν ξεχωριστά και όλους μαζί ταυτόχρονα

-          Τους συνεργάτες μου Αντιδημάρχους, Προέδρους του Δημοτικού Συμβουλίου, Προέδρους Νομικών Προσώπων και Σχολικών Επιτροπών, όλους τους Δημοτικούς Συμβούλους για την άψογη και εποικοδομητική συνεργασία που είχαμε αυτά τα δύο χρόνια.

Μαζί Συνεχίζουμε.

-          Τους υπαλλήλους του Δήμου, γιατί ακούραστα και κάτω από αντίξοες συνθήκες, και παρά την πολύ μεγάλη έλλειψη προσωπικού, εργάστηκαν με σοβαρότητα και υπευθυνότητα για την επίτευξη των στόχων της Δημοτικής Αρχής.

-          Τους συνεργάτες του Δήμου, προμηθευτές, εργολάβους για την κατανόησή τους στην καθυστερημένη εξόφληση των υποχρεώσεών μας,  για την άψογη συνεργασία που είχαμε αυτό το χρονικό διάστημα.

-          Τις υπερκείμενες Διοικητικές Αρχές, Περιφερειακή Ενότητα, Περιφέρεια, Αποκεντρωμένη Διοίκηση και τους συνεργάτες, Διαχειριστική Αρχή, ΑΝΚΟ, Υπηρεσίες της Περιφέρειας και των Υπουργείων για την εξαιρετική συνεργασία,

και τέλος, και ιδιαίτερα

-          Όλους τους πολίτες για την συμπαράστασή τους στο δύσκολο έργο μας, για την κατανόηση τους και την ανοχή τους στα λάθη μας.

Χίλια Ευχαριστώ.

 apologismos13_1.pdf